Seminarium: Konkurrens på schysta villkor

Välkommen till ett panelsamtal om konkurrens på schysta villkor inom åkeri- och byggbranschen.

Inom transport och bygg är det idag ett stort problem att det kommer arbetskraft från andra europeiska länder till Sverige för att utföra samma arbete, men till sämre villkor. Det är ett problem för de individer som tvingas arbeta under slavliknande förhållanden, men det är också ett problem för alla de svenska arbetsgivare som vill göra rätt för sig men som helt enkelt inte kan det på grund av en osund konkurrens. Det drabbar även arbetstagare i Sverige som konkurrerar om samma jobb på orättvisa villkor. I dagsläget är detta problem något som påverkar stora delar av både bygg- och åkeribranschen.
Vi kommer att diskutera denna problematik utifrån flera perspektiv. Vad gör man på EU-nivå för att förändra situationen? Hur påverkar det våra skattefinanser och vad gör det med branscherna i helhet?
Först kommer nedanstående deltagare att föra ett modererat panelsamtal för att sedan släppa in publiken och öppna upp för frågor. Ta med dina funderingar, åsikter och frågor till detta seminarium om att aktuellt och viktigt ämne.

Deltagare kommer att vara:
Olle Ludvigsson – Socialdemokratisk ledamot i Europaparlamentet
Anna-Lena Norberg – Från stoppafusket.nu
Tommy Jonsson – Ledamot i Transports förbundsstyrelse

Datum: Onsdagen den 23e augusti
Tid: 18.00 – 20.00
Seminariet kommer att hållas i Klarasalen på Stadsbiblioteket i Halmstad.

Detta är ett seminarium som är öppet för allmänheten och du behöver alltså inte vara medlem i partiet för att delta.

Detta evenemang arrangeras av Socialdemokraterna Halland i samarbete med Europa Direkt Halland.