Budgetförslag 2021 för Region Halland

I denna oroliga tid när mycket är ovisst så lägger Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet ett gemensamt förslag till mål och budget för 2021.

Vi vet att mycket kommer hända under hösten och det kan innebära nya ställningstaganden då men med vetskapen om vad vi vet idag så har vi i vårt förslag lyft fram några särskilda områden.

Våra prioriterade satsningar är:

• Mer resurser till barn- och unga med psykisk ohälsa.
  • Samma OB-ersättning för undersköterskor som för sjuksköterskor.
  • Riktade resurser för att underlätta omställning till nära vård.
  • Investera i laddstolpar och lustgasdestruktionsanläggning för att minska Regionens klimatavtryck.

För Socialdemokraterna är det prioriterat att alla hallänningar ska få en sjukvård med hög kvalité. Vi vill se en förflyttning av vården, från slutenvård till öppen vård och från sjukhusvård till vård på vårdcentralen. En ökad prioritering av den förebyggande vården behövs för att möta behoven tidigt. Vidare satsar vi fortsatt i vårt budgetförslag resurser för fler elbussar i stadstrafik och resurser för gratis sommarkort i kollektivtrafiken för halländska ungdomar. Det är en prioriterad satsning för att stärka ungas möjligheter att röra sig till jobb och andra aktiviteter i sommar.

Läs hela budgetförslaget här:

Loader Laddar in …
EAD-logga Tar det för länge?

Ladda om Ladda om dokument
| Öppna Öppna i ny flik