Inför en mobil ungdomsmottagning

Socialdemokraterna lämnar idag in en motion om att Region Halland ska etablera en mobil ungdomsmottagning. Satsningen ska komplettera dagens utbud med ungdomsmottagningar och annan digital verksamhet. Den mobila ungdomsmottagningen ska prioriteras till kommuner som inte har denna verksamhet idag.

I Halland finns det ungdomsmottagningar i samtliga kommuner förutom i Hylte kommun. Ungdomsmottagningarna är ofta placerade i centralorten och det finns anledning av göra insatser för att etablera verksamheten på fler ställen. En mobil ungdomsmottagning skulle kunna finnas på landsbygden, vid festivaler eller andra evenemang som samlar många ungdomar.

• För Socialdemokraterna är ungas psykiska hälsa prioriterad. Vi vill att Region Halland startar en mobil ungdomsmottagning så att vi kan hjälpa unga människor i hela länet, säger Lise-Lotte Bensköld Olsson, regionråd (S)

• Det är hög tid att Hylte kommun får en ungdomsmottagning. Vi är glada över motionen och hoppas att en majoritet säger ja till förslaget, säger Ronny Löfquist, KSO (S) Hylte kommun.