2022 blir pensionärernas år!

Vi socialdemokrater menar allvar med att ta tillbaka kontrollen över välfärden och stärka pensionerna. Det handlar ytterst om respekt för dem som varit med och byggt vårt land. Pensionerna måste höjas. Nu tar vi nästa steg genom ett garantitillägg till pensionärerna med de lägsta inkomsterna. Omkring en halv miljon pensionärer ska få 1 000 kronor mer i plånboken varje månad.

Idag är det alldeles för många som har för låg pension. Så kan vi inte ha det. Därför har vi tagit flera steg för att stärka ekonomin för pensionärer under de senaste åren. Vi har höjt garantipensionen, höjt bostadstillägget flera gånger, steg för steg har vi tagit bort pensionärsskatten som den tidigare moderatledda regeringen införde. Vi har också infört ett pensionstillägg till dem som arbetat ett helt liv men ändå får en låg pension. Det är bra och viktiga förändringar, men vi är inte färdiga. Vi Socialdemokrater vill öka inbetalningarna till pensionssystemet så att pensionerna kan höjas för alla som jobbar. Därför ska 2022 bli pensionärernas år.

I år kommer flera förbättringar för Sveriges pensionärer.

• En trygghetspension införs. Det innebär att den som slitit ut sig på arbetsmarknaden och närmar sig pensionsåldern ska få särskilda regler inom sjukersättningen. Det ger ekonomisk trygghet när kroppen inte håller hela vägen till pensionen.
  • Höjt bostadstillägg. Taket i bostadstillägget höjs, från 7 000 kronor till 7 500 kronor. Dessutom höjdes det så kallade konsumtionsstödet inom bostadstillägget med 200 kronor per hushåll vid årsskiftet. I augusti höjs det med ytterligare 200 kronor.
  • Vid årsskiftet sänktes skatten för Sveriges pensionärer.

Men det räcker inte. I en överenskommelse med Vänsterpartiet och Miljöpartiet går vi nu fram med nästa steg för bättre ekonomi för landets pensionärer. Vi lägger nu ett förslag om ett garantitillägg som stärker ekonomin för över en miljon pensionärer. I genomsnitt innebär det 750 kronor mer i plånboken.

Det nya garantitillägget går till dem som har lägst pensioner. Omkring en halv miljon av Sveriges pensionärer kommer att få 1 000 kronor mer i plånboken och totalt får en miljon pensionärer del av förbättringarna.

Förslaget ligger snart på riksdagens bord, och det blir då upp till bevis för riksdagens partier. Det är många som pratar om att förbättra för pensionärerna. Nu finns möjligheten att leva upp till de orden.

Ardalan Shekarabi (S), socialförsäkringsminister

Jennie Nilsson (S), riksdagsledamot