Avgiftsfri kollektivtrafik för pensionärer och unga om Socialdemokraterna i Region Halland och i kommunerna får bestämma

Socialdemokraterna i Region Halland och i kommunerna föreslår att avgiftsfri kollektivtrafik införs för pensionärer över 65 år och unga upp till 19 år. Reformen innebär att unga och pensionärer kan resa mellan de halländska kommunerna avgiftsfri med buss och tåg alla dygnets tider.

– Vi menar allvar med att ställa om Halland i en grön omställning. Avgiftsfri kollektivtrafik är en viktig del. Med vårt förslag får pensionärer och unga möjligheter att resa avgiftsfritt till sina aktiviteter och exempelvis fotbollsträningen, säger regionråd Per Stané Persson (S).

Båda reformerna skulle innebära stora satsningar och mycket resurser. Samtidigt gör vi rekordstora överskott i kommunerna och i regionen. Tillsammans skulle kommunerna och Region Halland stegvis kunna finansiera reformen över den kommande mandatperioden.

Blir förslagen verklighet vore det en stor klimatsatsning som ökar möjligheten för många hallänningar att resa på ett hållbart sätt. Socialdemokraterna vill att Halland ställer om i en klimatvänlig riktning och gör sin del i den gröna omställningen som nu pågår över hela landet.

– Avgiftsfri kollektivtrafik kommer göra det möjligt för alla ungdomar att åka till extrajobb och fritidsaktiviteter – oavsett hur familjens ekonomi ser ut. Dessutom ger det fler pensionärer möjlighet till ett rikt socialt liv. Vi investerar i ungdomar, pensionärer och klimatet, säger Tomas Eneroth, infrastrukturminister.

– En ungdom som bor i t ex Tvååker betalar idag 42 kr tur och retur för att ta sig till simhallen i Varberg, fotbollsmatchen eller sina kompisar i stan. Med vårt förslag blir det helt gratis, säger Jeanette Qvist, oppositionsråd.